nasıl okuyorum, nasıl değerlendiriyorum
             kurgusal metinleri okumak ve değerlendirme kılavuzu


hazırlayan: mustafa sütlaş
baskı-dizgi-yayın: kendi yayınım
yayın yılı: haziran-2018
sayfa sayısı: 124
isbn kod: -;
kişisel kod: ey-45/dn-09
dosya büyüklüğü: 1,69 mb.

'giriş' bölümü

kurgu metinleri okumak her şeyden önce estetik bir faaliyettir; dolayısıyla öncelikle doyum, haz, ya da keyif ve eğlence duygularına yöneliktir. bunun ardından eş zamanlı olarak anlamak ve düşünmek birer eylem olarak bu süreçte rol oynar. okuma konusuyla ilgili olarak daha önce yazdığım ve bu kı-lavuzun içindeki “ek 3” bölümünde yer verdiğim “okumanın düzlemleri” başlıklı denememde belirttiğim gibi, herkesin kendine özgü bir okuma biçimi, tarzı, yöntemi vardır. dolayısıyla sonu “..meli/..malı” ile biten önermelerin ne gerçekliği ne de uygulanabilirliği söz konusudur.

okuma eyleminde, duygusal doyum sağlandıktan sonra eğer düşünsel ve anlamsal bir arayış evresine geçilmişse, o zaman pek çok okur için “ortaklaş-mış” ya da “benzer” adımlar atılarak bazı değerlendirmeler yapılacaktır. işi, mesleği, yaşamını kazandığı alan bu işi yapmak olan, öğretmen, eğitimci, eleştirmen, editör, yazar ve düşünürlerin benzerlikleri ve “standart” hâle gelmiş yöntemleri vardır. onların yaptıkları hayatlarını kazanma faaliyetinin ötesinde okumaktan ziyade okutmak, ya da anlamı işaret edip belki de çoğaltmak, bir oranda da bildiklerini gösterme amaçlıdır. doğal olarak okunurluklarına, bilinirliklerine ya da konumlarına göre bazı kuralları koyarlar ya da belirlerler. dolayısıyla bu bağlamda bir “erk” ya da “iktidar” da yaratırlar. yöntem değerlendirmeleri ve bunun kabûlünün genişlemesi oranında da bu erk/iktidar olma özellikleri yerleşir, benimsenir.

“kılavuz” dediğim bu metin, gümüşlük akademisi edebiyatevi bünyesinde 2014’ten bu yana “bahçeyazı okuma grubu” olarak gerçekleştirdiğimiz okuma buluşmaları sırasında oluşan bazı bilgi ve deneyimlerin sonucu olarak şekillendi. bir akademik metin yazmaktan çok ya da bir kurallar dizgesi oluşturma gayreti içinde olmaksızın kişisel olarak kendi okumamı nasıl yaptığımı ve nelere, neden ve nasıl dikkât ettiğimi, onlardan nasıl sonuçlar çıkardığımı dile getiren, her okurun kendince eklemeler, çıkarmalar yaparak kendi kılavuzlarını oluşturacağı bir başlangıç metni sayılmalıdır. bu bağlamda katkı ya da eleştiri ve önerileriniz kuşkusuz bu metni zenginleştirecektir.
bu kılavuzun son şeklini almasında katkıda bulunan sevgili arkadaşlarım lamia k. bagdu, aynur kınay ve şebnem birkan’a çok teşekkür ediyorum.

haziran 2018-dereköy

iyi okumalar...

not: kitabı buradan indirebilirsiniz. eğer indirirseniz bana bir mesajla bildirmenizi rica ediyorum. eğer okursanız o zaman da değerlendirme, eleştiri ve önerilerinizi bana yazarsanız mutlu olurum.

 

 

 

  geri  

 

 

 

 

bu sayfa en son 11.03.2021 tarihinde güncelleştirilmiştir.